Jooga on todellakin ihmisen kokonaisuutta tasapainottava harjoitusmenetelmä.

Nyt, kun mielen hämmennys ja pelkokin viruksen lailla helposti tarttuu ihmisestä toiseen, on aika tietoisesti tarttua joogaharjoitukseen.
Rauhattomuus kehossa ja mielessä käynnistyy tiedostamattamme, tunteet alkavat elää omaa elämäänsä ja tieto helposti tällä hetkellä myös lisää tuskaa. Jooga on vuosituhansien aikana kehitetty, juuri ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta helposti häiriintyvän ihmismielen sekä sen seurauksena eri tavoin oireilevan kehon rauhoittamiseksi. Säännöllisen harjoituksen avulla me voimme hallita tunteitamme ja olotilaamme.

JOKA PÄIVÄINEN PIENI HETKI PYSÄHTYMISELLE JA TASAPAINOTTUMISELLE
KESKITY HARJOITUKSEEN 5 - 15 min KERRALLAAN. VOIT TOISTAA TÄTÄ USEAMMANKIN KERRAN PÄIVÄSSÄ, ERITYISESTI SILLOIN, JOS HUOMAAT, ETTÄ MIELESI ALKAA JÄNNITTYÄ JA HARHAILLA HÄIRITSEVISSÄ AJATUKSISSA. KEHOSI JA MIELESI "OPPIVAT VÄHITELLEN TAIPUMAAN TAHTOOSI", KUN JATKAT MÄÄRÄTIETOISESTI HARJOITTELUASI. VOIT TUNNISTAA, MITEN RAUHALLISUUDEN KOKEMUS SÄILYY HIEMAN PIDEMPÄÄN JA MIELESI RAUHOITTUU HIEMAN HELPOMMIN KESKITTYMISESI AVULLA.

1. Istu itsellesi mukavassa asennossa lattialla tai tuolilla. Halutessasi voit tehdä harjoituksen myös seisten. Anna selkärankasi lempeästi ojentautua. Kädet lepäävät rentoina sylissä. Aseta kielen kärki kitalakeen etuhampaiden taakse ja rentouta kasvot sekä pää. Hetken aikaa vain kuuntele hengityksesi kulkua nenän kautta.
2. Sisään hengityksen alkaessa nosta kädet ylös vartalon jatkeeksi, pidä hartiat silti rentoina. Uloshengityksen aikana laske kädet sivukautta takasin syliin ja rennoiksi. Toista 3-5 krt tai itsellesi sopiva määrä.

3. Sopivan uloshengityksen alkaessa rullaa ylävartalo pyöreänä etutaivutukseen, niska rentoutuu ja olkapäät valuvat kohti maata.
4. Sopivan sisäänhengityksen alkaessa rullaa vartalo takaisin pystyyn ja pyöräytä olkapäät ympäri 1-3 krt. Toista harjoitus 3-5 krt tai itsellesi sopiva määrä.

5. Pysähdy kuuntelemaan hengityksen kulkua kehossasi.
Mielikuvat voivat olla hyvä apu keskittymisen ja tahdon voiman vahvistamiseksi:
Kun hengität sisään, kuvittele valkoisen valon kulku päälaen kautta selkärankaa pitkin koko kehoon.
Kun hengität ulos, samaa valoa kulkeutuu selkärankaa pitkin lantionpohjasta alkaen päälaelta ylös.
Valo ikäänkuin huuhtelee kehoasi ja mieltäsi. Päästät irti negatiivisuuksista ja otat vastaan positiivisuutta.

Myös positiiviset ajatukset ja lauseet auttavat mieltä rauhoittumisessa:
Voit mielessäsi toistaa jotakin itsellesi sopivaa, positiivista ja rauhoittavaa lausetta.
Tällainen viesti voisi olla esimerkiksi:
1. Juuri nyt, tällä hetkellä, kaikki on aivan hyvin.
2. Sinussa on runsaasti Jumalallista tarmoa ja tahdonvoimaa. jne.

PELKO JA KÄRSIMÄTTÖMYYS OVAT VOIMAVAROJA KULUTTAVIA ENERGIOITA. RAUHALLISUUS AUTTAA MEITÄ JAKSAMAAN TÄMÄN HAASTEELLISEN AJAN YLI. MEILLE JÄÄ ENEMMÄN ENERGIAA TEHDÄ TEKOJA, JOITA NYT TARVITAAN. KUN RAUHOITAMME ITSEMME, VOIMME HUOMATA, ETTÄ MYÖS YMPÄRILLÄMME OLEVIEN IHMISTEN ON HELPOMPI OLLA.

PYSYTÄÄN TERVEINÄ JA JATKETAAN HARJOITTELUA ! Sirp