HATHAJOOGA on lempeä, kehoa ja mieltä tasapainottava harjoitusmenetelmä. Hengityksen ja liikkeen yhteys auttaa keskittymään ja päästämään irti ajatusvirrasta. Asteittainen eteneminen harjoituksessa tukee kehon omaa rytmiä ja eheytymistä. Lihasjännitykset hellittävät vähitellen, ponnistelematta, pakottamatta. Täydellinen rentoutuminen tulee mahdolliseksi. Syvässä rentouden tilassa myös hermojärjestelmä uudistuu ja vapautuu ylimääräisistä kuormituksista.

LIIKE ON LÄÄKETTÄ Kivun hallinnassa joogan lempeä liike on avuksi. Kudosten jouston lisääntymisen mukana niiden aineenvaihdunta paranee ja kuona-aineet pääsevät poistumaan. Hengittävä keho on kivuttomampi kuin tukkoinen ja kireä.

KARKEASTA LIIKKEESTÄ KOHTI HIENOVARAISTA Harjoituksia toistetaan rauhallisesti lihasten vapauttamista kuunnellen. Alkuun tuntuu liikkeen ulkoinen muoto hallitsevan harjoitusta, mutta toistojen avulla kokemus siirtyy kehon sisäiseen tilaan. Tähän päästään välttämällä liian voimakkaita ääriasentoja. Liikerataa jarrutetaan keskivartalon tukilihaksia hyväksi käyttäen.

PIENIKIN LIIKE ON LIIKETTÄ Jokainen liikerata viedään vain siihen laajuuteen, missä ei tunnu kipua eikä liian voimakasta venytystä. Keho itse laskeutuu asanaan hengityksen avulla vähitellen. Jokainen taivutus tehdään ponnistelematta ja pakottamatta, kehon ehdoilla vastoin mielen pyrkimyksiä.

LUONNOLLINEN HENGITYS Harjoitussarja aloitetaan omaan hengitykseen keskittyen joko seisten, istuen tai selinmakuulla. Hengitystauot saavat syntyä itsestään, kun hengitys kulkee rauhassa loppuun asti. Joskus harjoituksen yhteydessä annettujen hengityssuuntien noudattaminen häiritsee keskittymistä liikkeeseen. Silloin kannattaa unohtaa hengityssuunnat ja keskittyä omaan hengitykseen.

HENGITYS ON SILTA KEHON JA MIELEN VÄLILLÄ Rauhallisen hengityksen avulla keskittyminen kehon rauhoittamiseen syvenee ja kehon rentoutuessa myös mielen levottomuus hiljenee.

LUJUUS JA LEMPEYS Voiman käytössä vältetään ponnistelua. Asento on silloin kohdallaan, kun hengitys kulkee vapaasti ja se tuntuu helpolta sekä miellyttävältä.

IRTI PÄÄSTÄMISEN TILA Tietoinen lihasten jännittäminen ja rentouttaminen luovat hengityksen kanssa vähitellen levollisen tilan, johon pysähdytään.

TÄYDELLINEN LEPOTILA Täydellisessä levossa kehon lihasjärjestelmä, hermosto ja aineenvaihdunta tasapainottuvat.

VARUSTEET Suomen liikuntasalit ovat usein viileitä. Lämmin ja joustava asu tarkoittaa joskus villapaidan, villasukkien jopa pipon ja kynsikkäiden mukaan ottamista. Joogamaton lisäksi sopivan kokoinen viltti on tarpeen loppurentoutuksessa sekä esim. istuma-asennon tukemisessa, jotta huono asento ei estäisi harjoitukseen keskittymistä. Joskus taivutusten helpottamiseksi tarvitaan joogavyötä, leveää jumppakuminauhaa tai vaikka pitkää kaulaliinaa.

HATHAJOOGA sopii kaiken ikäisille eikä aikaisempaa kokemusta tarvita. Liikesarjat ovat helppoja ja harjoitusrytmi rauhallinen. Harjoitustunti päättyy täydelliseen lepoon tai pysähtymiseen istuma-asennossa. Joogaharjoitusta tehdään vain itseä varten. Harjoituksen tekeminen omaan tahtiin antaa keholle aikaa laskeutua kuhunkin asentoon. On myös hyvä antaa itselleen mahdollisuus jättää jokin osa harjoitusta pois, jos se ei juuri sillä hetkellä tunnu sopivalta.

"Kun mieltäsi vaivaa kiire, istu alas ja odota, että se menee ohi" vanha kiinalainen sanonta